bijkomstig

Deze site toont wetenswaardigheden over de natuur rond het Zuidlaardermeer en omgeving.

Zwarte Zwanen:

Op 21 september 2014 is Joachim en Hanny aan het varen op het nieuw gegraven gedeelte ( natuur ) aan de westkant van het meer achter wat wij noemen de tip. Zij komen daar oog in oog te staan met 2 zwarte zwanen en zonder ook maar in de buurt te komen van deze zwarte zwanen zijn ze op foto vast gelegd.

Joachim schrijft hierover: Zwarte zwanen komen van oorsprong uit Australië en omgeving. In het Westen worden ze als parkdieren gehouden. Daardoor is het een heel bekende vogel, maar toch worden ze in Nederland als exoot aangemerkt. Soms nemen ze de benen. Deze twee exemplaren hadden blijkbaar genoeg van al die andere parkdieren, of behoefte aan wat meer ruimte.

Bevers:

Het Zuidlaardermeer en omgeving wordt sinds enkele jaren verrijkt met de bever. Zonder deze dieren te willen storen, zien we af en toe van uit onze kajak sporen van bevers langs de oevers van het meer. Het is ongelofelijk leuk dat deze dieren zich zo goed vermeerderen en het heeft onze interesse. We gaan er uiterst zorgvuldig mee om.
Derhalve treft u hieronder enkele stukjes aan die u meer informatie geven.

Het eerste stukje is tekst informatie , de laatste 3 zijn videos.

De onderstaande link is de contact link van de Stichting Natuurbelang de Onlanden. Even onder deze link vindt u ook een volledige verwijzing naar andere organisaties, welke zich bezig houden met de natuur in Groningen en Drenthe. Stichting natuurbelang de Onlanden